ett svar på en kommentar

Fick denna kommentar

"Hej Erika! :)
Har en liten fundering, hur pass mycket spanska har du lärt dig genom att bara vistas i Spanien? För vad jag vet går du inte i någon spanskaskola, rätta mig om jag har fel :) Jag ska nämligen åka som au-pair till Barcelona i september och kommer stanna där (förhoppningsvis) i 9 månader, men jag villverkligen kunna språket när jag åker därifrån. Är det säkrast att anmäla sig till spanskalektioner då också eller klarar man sig bara genom att lystna på vad som sägs runt omkring en? Min familj där nere pratar i stort sett endast spanska :) Tacksam för svar! Fortsätt blogga nu, sjukt kul att läsa om ditt spanska fiestaliv :D Kram!"

Mitt svar:
Jag har inte lärt mig någon spanska alls! Usch känns helt hemskt eftersom jag varit här i fyra månader. Precis som du skriver går jag inte i en spansk skola men när jag kom hit kunde jag engagerat mig mer i att ta spanska kurser men det helt enkelt blev-inte-av. Jag bor i ett väldigt engelskt område och hos en brittisk familj där barnen kan spanska eftersom de går i spansk skola men de använder sig inte av det hemma då de pratar engelska. Föräldrarna har bott här i sex respektive 10 år och inte ens de pratar spanska. Jag flyttade inte till just Spanien för att lära mig Spanska utan jag kom hit av slumpen att familjen verkade underbar och att jag "råkade" komma i kontakt med just de. Däremot kunde jag som jag skrev innan engagerat mig mer och jag är otroligt intresserad av att kunna prata spanska men jag har helt enkelt inte tagit tag i det och nu känns det försent.
Självklart hör jag spanskan runt omkring mig och har lärt mig enkla vardagliga fraser som jag kan säga, men det är småsaker. Kommunicerar två spansk-talande med varandra hänger jag inte med överhuvudtaget.

Det bästa sättet att lära sig Spanska är precis det du kommer göra - flytta till landet där språket talas i men också att du kommer vara omgiven med spansktalande människor där du inte har något annat val än att tala spanska och försöka göra dig förstådd. Jag tror därmed att du utan tvekan kommer kunna prata spanska när du återvänder, men det är ju olika från person till person hur lätt man har för språk osv självklart. Däremot om du vill skynda på det eller för din egen skull ha något att göra på fritiden så kommer ju spanskakurser absolut vara till stor hjälp då du förmodligen får "läxor" och saker att öva på, som gör att du kommer lära dig snabbare. Där får du även chansen att träffa andra som också flyttat dit, vilket alltid kan vara kul. Det är ju ett bra sätt att komma i kontakt med nya människor.

Hoppas du får en helt underbar upplevelse i Barcelona :))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0