tre frågor & tre svar

Kan du prata spanska? :)
Gott nytt år, kram

SVAR:
Jag kan inte prata spanska, men jag vill lära mig! Pluggat några år i högstadiet men för mig är det "helt" borta; Kan några enstaka meningar och ord, och att räkna haha. Planen är att jag faktiskt ska gå på spanska kurser, SFI spanska för invandrare ;) ha hahaa.


Vilken sida använde du dig av för att hitta familjen osv? :)

SVAR:
Jag signade upp mig på två stycken aupair-hemsidor, www.greataupair.com och på www.aupair.com, andvände mig dock bara av den förstnämnda. Utöver dessa finns det massor av privata hemsidor, det är bara att googla sig fram. Där la jag upp en presentation om mig själv, svarade på en intervju, la upp bild och skrev som ett personligt brev fast riktat till detta ämne. Jag tycker greataupair var väldigt bra och lätthanterlig, och man kunde finsöka väldigt bra. Om någon av er signar upp er måste ni dock (också!) vara väldigt försiktiga, det är en chansning när man inte går via en organisation. Det kan vara vem som helst som vill ha en ung svensk tjej som kommer till deras hem. Hade singla pappor som visade intresse och sådär, vilket jag såklart bara ignorerade. Inte för att ta för givet att de vill något annat än att ha en aupair men inget sånt är att visa intresse för sin egen säkerhet helt enkelt. Väldigt många är dock seriösa men som sagt, var försiktiga! Det finns ingen som gått hem till de och intervjuat de som organisationer gör, som kollat deras bakgrund och så vidare. Allt här handlar om personkemi och att prata sig fram till löner, boende och arbetsuppgifter och därför måste man ha självdisciplin och inte låta någon våga utnyttja än!


Hej! Jag undrar bara hur du har fått kontakt med den här familjen? Jag är också sugen på något liknande, har tänkt på USA men vill man vara au pair där måste man ju vara borta ett helt år, vilket är lite för länge för mig. Ett halvår hade varit perfekt, och i ett land som är närmre hem, haha. Tack för en bra blogg i övrigt, älskar att följa dig!

SVAR:
Ja, som svar ovan så kom jag i kontakt med de via www.greataupair.com. Mamman i familjen la till mig på facebook och på den vägen var det. Jag var också otroligt intresserad av USA men det är som du säger mycket svårare eftersom att man måste gå via en organisation om man inte lurar sig till ett visum på annat sätt och går man via en organisation vill de att man skriver upp sig på ett år. Iallafall de organisationer jag har hittat. Jag vill  inte heller känna mig bunden till så pass lång tid precis som du säger. Det finns familjer som enbart vill ha en månad på samma sätt som vissa vill ha ett helt år. Man får leta tills man hittar helt rätt, finns så sjukt stort utbud av familjer och man kan prata sig fram till hur lång tid som skulle passa alla parter bäst. Så jag rekommenderar att köra det privat men det har ju som sagt sina nackdelar också. Tack föresten, kul att du gillar bloggen :))

Några fler frågor?




Kommentarer
Postat av: martina

allt bra med dig idag? :)

2012-01-01 @ 19:16:16
URL: http://martinaolsson.myshowroom.se
Postat av: Anna

Verkar kul att vara au pair ^^

2012-01-01 @ 19:44:21
URL: http://aannaw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0